مبانی فقهی اطاعت از قانون
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده علی حسینی
- استاد راهنما رحیم نوبهار مصطفی جعفر پیشه فرد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1384
چکیده
توجیه فقهی اطاعت از قوانین مصوب دولت اسلامی، برای اثبات قانون گرایی برای متشرعین ضروری است. این در حالی است که قانون گرایی از ضروریات زندگی جمعی در زمان ما شناخته می شود. پایان ناهه حاضر با این هدف و به انگیزه کمک به ترویج قانون گرایی تدوین شده است. تحقیق حاضر تفاوت اطاعت از قانون دولت اسلامی عادل را با غیر آن در مشروعیت قوانین آن می بیند که با استفاده از منابع فقهی و با لحاظ دو عنصر نظم عمومی و مصلحت تدوین می شوند. لحاظ این دو عنصر مشروعیت بخش در قانو گذاری دولت اسلامی ، تفاوت بخش اطاعت از قوانین آن دولت با قانون گرایی در سایر دولت هاست. این پایان نامه به بررسی این دو عنصر در دو بخش می پردازد. در بخش اول که به نظم اختصاص یافته است، ضمن تبیین مفهوم نظم عمومی و ارتباط آن با دیگر ارزشهای اجتماعی، به دلایل عفلی لزوم حاکمیت نظم می پردازد و حفظ نظم را در تشکیل حکومت، برتری حکومت جائر بر هرج و مرج و لزوم وحد قانو گذاری را عفلی می داند. در طی یک گفتار نظم از دیدگاه کتاب مبین که در تاکید بر وحدت عدالت و وفای به عهد جلوه گر شده می پردازد و بررسی آن در سنت معصومین (ع) گفتار دیگری را به خود اختصاص داده است. فصل سوم: از بخش نظم به قواعد فقهی متعددی مانند الحاکم ولی الممتنع، اصله الصحه، قاعده سوق، قاعده ید، اوفوا بالعقود و اصاله اللزوم می پردازد و مواردی از آرای فقهی فقهای نامدار شیعه را نشان می دهد که حفظ نظم در جامعه را مبنای این قواعد دانسته اند. در گفتار بعدی به آرای متعدد فقهی در مواردی که احکام فقهی مستند به نظم اند، برای نشان دادن اهمیت نظم عمومی در فقه استناد شده است. بخش دوم این رساله مصلحت را مبنای دیگر اطاعت از قانون دانسته و طی یک فصل به نقش آن در قانون گذاری شرعی مبی پردازد. فصل آخر پایان نامه به اختیارات دولت اسلامی اختصاص یافته است وضمن بیان احکام مصلحتی صادر شده در حکومت امام علی(ع) به اهمیت آن در اندیشه حکومتی امام خمینی (ره) پرداخته است وسرانجام با بیان مبانی و دلایل تقدم حکم حاکم بر فتاوای فقهی دیگران پایان می یابد. پایان نامه با این نتیجه که بر مبنای این دو عنصر قوانین دولت اسلامی مشروعیت می یابند بیان می کند که بر این دومبنا؛ حتی مشروعیت اطاعت از ان برای کسانی که به مشروعیت خود قوانین اعتقادی ندارند ، ثابت می شود. این پایان نامه با چهار پیشنهاد انجام مطالعات بیشتر در فقه سیاسی، توجه بیشتر به عناصر نظم و مصلحت در صدور فتوا، توجه قضات به نقش بی بدیل قانون و ترویج قانونگرایی در بین متشرعین پایان می یابد.
منابع مشابه
مبانی فقهی اطاعت از قانون
هدف از این رساله بررسی مبانی فقهی اطاعت از قانون نظام اسلامی عادل بااستفاده از منابع فقهی چون قرآن وسنت است .تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای انجام یافته ومباحث آن در سه فصل تنظیم شده است .فصل اول اختصاص به کلیاتی در باره قانون دارد،و نیزتعریف و اقسام قانون واطاعت ،پیشینیه ،فواید وبرآیندهای حاکمیت قانون و دیدگاه فقها بررسی شده است .فصل دوم اختصاص به منابع فقهی دارد .در این فصل ضمن بیان ...
15 صفحه اولاخلاقی بودن وظیفه اطاعت از قانون
در تحقیق حاضر برخی از مهم ترین نظریه های مطرح درباره اخلاقی بودن وظیفه اطاعت از قانون را مورد مطالعه و نقد قرار میدهیم. از میان نظریه های مختلف، این نظریه که اطاعت از قانون یک وظیف? اخلاقی اولیه است، طرفداران بیشتری دارد و نظر میانه محسوب میشود. نگارنده بر این باور است که: ملاک قضاوت دربار? اخلاقی بودن یک رفتاراجتماعی معیاری اجتماعی است. این معیار توسط جامعهای تعیین و تایید می شود که فرد یا ...
متن کاملمبانی اطاعت از حاکم دینی در اندیشهی سیاسی دیوبندیان
نظریهی اطاعت از حاکم اسلامی، یکی از دیدگاههای برجسته در اندیشهی سیاسی دیوبندیان حنفی مذهب است. از جمله ویژگیهای گسترهی فرمانبرداری از حاکم در نگاه دیوبندیان میتوان به مشروط بودن این فرمانبری در مواردی چون: "متابعت از حاکم در نیکیها"، "عدم اطاعت از حاکم در معاصی و گناهان" و "خروج و قیام علیه حاکمیت در صورتی که از او عصیان و نافرمانی صادر شود" اشاره کرد. این پژوهش به تحلیل دلا...
متن کاملبررسی مبانی فقهی و حقوقی مادة 852 قانون مدنی
قانون مدنی در مواد 850 و 851 شروط لازم برای موصیله را موجود بودن و زنده متولد شدن میداند و ماده 957 قانون مدنی، شرط تمتع حمل از حقوق مدنی را زنده متولد شدن وی دانسته است. در عین حال، ماده 852 مقرر میدارد: «اگر حمل در نتیجه جرمی سقط شود موصیبه، به ورثة او میرسد مگر اینکه جرم مانع ارث باشد». ظاهراً حکم این ماده با اطلاق موادی که در ابتدا ذکر گردید مخالف است. این ماده جنین را در صورتی که در اث...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023